En esta Comunidad encontrará la Producción Científica resultado de la investigación y que ha sido publicada en Artículos de Revistas, Libros, Capítulos de libros, documentos presentados en conferencias nacionales e internacionales.

Colecciones en esta comunidad

Envíos recientes

  • Innovative Education in MOOC for Sustainability: Learnings and Motivations

    Carrera, Jeimmy; Ramírez-Hernández, Darinka (2018-08-23)
    This research project analyzes the motivation and learning perceived by the participants in four Massive Open Online Courses (MOOCs) that use innovative education strategies in order to train the community in Education for Sustainability. These MOOCs were delivered during 2017 and the study forms part of the subproject “Open, Interdisciplinary and Collaborative Innovation to Train in Energy Sustainability through MOOCs”, which was offered in the portal of the Binational Laboratory for Intelligent Energy Sustainability Management and Technology Training. The method utilized was mixed, with a triangulation design approach according to the convergence model. This method consisted of two phases: the first being quantitative, with an online survey designed by experts in a Likert type scale, and the second being qualitative, in which valuations of the users were collected through diverse instruments such as focus groups and observations. The results obtained demonstrate the advantages of designing MOOCs that make use of innovative tools, in order to engage the students as much as possible, and the collateral impact on the development of digital abilities and skills in addition to the learning acquired with respect to sustainability.
  • El papel de las estrategias innovadoras en educación superior:retos en las sociedades del conocimiento

    Ramírez-Montoya, María-Soledad; Ramírez-Ramírez, Leticia Nayelli; Tecnológico de Monterrey (2018)
    In the context of knowledge societies, educational innovation appears as a cornerstone of Higher Education. The purpose of this systematic literature review research is to characterize recent research on innovative strategies in Higher Education (HE). It is grounded on a conception of the process of educational innovation from the sociocultural perspective. Based on an interpretative-qualitative approach, 13 content articles were analyzed through the content analysis strategy. The findings underline that most of the research is concentrated on the European continent. The type of educational innovation mostly studied are the new ways of organizing activities in HEIs. Most of the research focused on innovations in students. A predominance of the quantitative approach was identified as well as a greater production of research in the level of micro-social action. Seven challenges of educational innovation in higher education are discussed: 1) improvement of teaching-learning process, 2) organization of the institution of higher education, 3) networks with industry-business-government, 4) professional skills and active learning, 5) policies of incorporation of ICTs, 6) educational inclusion in HEIs, and 7) open knowledge and innovation.
  • Identidad digital 2.0: Posibilidades de la gestión y visibilidad científica a través de Repositorios Institucionales de Acceso Abierto

    Gonzalez-Perez, Laura-Icela; Ramírez-Montoya, María Soledad; García-Peñalvo, Francisco José; Merlo-Vega, José Anotonio; Universidad de Salamanca; Tecnológico de Monterrey (Ediciones Universidad Salamanca, 2018-10-23)
    Las plataformas tecnológicas utilizadas a favor de vías de comuni cación científica presentan un cambio con la llegada de nuevas aplicaciones que tienen funcionalidades que hacen más satisfactorio llevar a cabo distintas tareas a través de sus interfaces. Los repositorios institucionales requieren una nueva visión que integre los aspectos que conlleva la visibilidad científica y nuevas funcionalidades tecnológicas, por lo que es necesario conocer las necesidades de sus usuarios para agilizar la difusión de su producción científica. La metodología utilizada para el presente estudio ha sido cualitativa, a través de tres grupos focales en una institución de educación superior. La pregunta que se plantea en este estudio es ¿qué elementos pueden contribuir para dar visibilidad a la producción científica de profesores y estudiantes a través de un Repositorio Institucional? Los resultados apuntan a que para aumentar el uso del Repositorio Institucional se requiere de una campaña de difusión que informe del para qué sirve y una capacitación dirigida a los investigadores y doctorandos, que fomente e incentive el uso de prácticas científicas a favor de la difusión en acceso abierto.

Más